onsdag 13 november 2013

Nytt upplägg. Ja, igen! (Varning för ältande)

Först vill jag bara säga att jag använder den här sidan som ett sätt att skriva av mig när det gäller mina tankar kring min kost och träning. Det är helt skruvat, det vet jag, men det är på något sätt en form av terapi och ett sätt för mig att får bort tankarna ur huvudet.

Som jag skrivit tidigare funderar jag en massa kring min kost och hur jag ska göra för att lyckas nå mitt mål att gå ner i fettvikt. Jag vet att jag ältat detta en massa och det har jag gjort i årtionden. Så gammal är jag... Den här hösten har inte varit rolig. Jag har kört väldigt strikt lchf i veckorna och mer liberal på helgerna. Detta har resulterat i viktökning (både total och fett). Tack för den! Jag har försökt se det så att kroppen initialt måste få gå upp i vikt nu när jag inte registrerar på samma sätt längre, men jag kan bara förlika mig med att bli tjockare. "Men se till att köra strikt (i stort sett nollning) hela tiden då", kanske någon tycker. Helt ärligt så vill jag nog det inte tillräckligt mycket för jag orkar det helt enkelt inte. Dessutom skulle det påverka det sociala livet på ett sätt som jag aldrig mer vill vara med om. (Hade det så under lång tid för ca 10 år sedan, då jag valde bort en stor del av det sociala livet för att det var för jobbigt att riskera frestelser och inte kunna fokusera 100 % på träning och kost.)

Igår fick jag via Instagram syn på ett program som heter maximera din fettförbränning. Jag köpte hem hela programmet som innehåller både kost och träning. Träningsupplägget köper jag rakt av, så redan ikväll hoppas jag kunna köra första passet.

Kostupplägget kunde jag ta till mig till viss del. Där var en uträkning på energibehov och sedan var det olika upplägg utifrån din kroppstyp. Det tror jag absolut på att det är olika för olika personer. Det trista var att jag skulle äta 40 % kh och det kändes inte så bra. Jag kan absolut tänka mig att jag - nu när jag faktiskt tränar ganska mycket - kan öka andelen kh men inte till 40 %. Upp till 50 g kh tycker jag dock känns ok.

En annan sak i kostupplägget var att man inte skulle äta kh och fett i samma måltid. (Tror att det är samma som Montignac.) Om man åt kh + protein fick det inte vara mer än 10 g fett i den måltiden och om man åt fett + protein fick det inte vara mer än 10 g kh. Vidare skulle man undvika att äta kh sent på kvällen. Det låter ju inte heller så konstigt.

Ytterligare en förändring jämfört med hur jag äter idag så skulle man äta 5-6 mindre mål per dag. Nu äter jag 3-4.

I upplägget ingår även att man en dag i veckan har en ätardag.

Jag har nu kommit på att jag ska modifiera konceptet lite så att det passar bättre med lågkolhydratkost. (Det blir förstås inte aktuellt att införa glutenkost och andra former av spannmål igen.) Frukost, lunch och middag kommer bli något större måltider och sedan kommer jag äta två små mellanmål. Ett mellanmål på eftermiddagen och ett på kvällen. Mellanmål nr 1 kommer alltid att bestå av kh + protein. Eftersom mellanmål nr 2 ligger sist på dagen kommer det att bestå av protein + fett förutom de dagar när jag tränat på kvällen då det kommer bestå av kh + protein. Tanken är att frukost, lunch och middag nästan alltid kommer bestå av protein + fett, men att det kan ändras utifrån träningen. Ang. ätardag så kommer det för mig innebära att jag på lördagen äter lite friare. Det kommer dock inte vara en sådan ätardag där jag moffar i mig vad som helst, utan det ska fortfarande vara bra mat. Skillnaden är att det kan vara i något större mängder än andra dagar.

Det här känns som ett upplägg som skulle passa mig. Jag förstår att det - åtminstone i början - kommer innebära att jag får plocka fram appen igen, men jag hoppas att jag snabbt kommer in i hur jag ska äta så att jag kan lägga undan den igen.

Jag återkommer i morgon för recension av träningspasset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar