fredag 23 augusti 2013

Åh nej!

För ett tag sedan anmälde jag mig till PT-gruppträning på mitt gym. I min värld betyder det någon form av styrketräning. Förstås inne på gymmet. Så fel jag hade. Idag har jag nämligen fått närmare info om vad som väntar. UTEGYMPA 12 gånger under v. 37-42!!! Första reaktionen var att avboka platsen, men sedan insåg jag att det blir ytterligare ett sätt att komma ur bekvämlighetszonen. Nu får jag helt enkelt se till att köpa kläder som passar för uteträning på hösten.

Jag har precis fått svar på mitt andra mail från kostrådgivaren. En fråga var om jag ska registrera kokosfett i Shape-up. Inte oväntat blev svaret att jag inte alls ska registrera vad jag äter. Så nu går hjärnan på högvarv hur jag ska göra. Klarar jag det? Än så länge lutar det åt att jag ska köra en försiktig nedtrappning där jag bara registrerar varannan dag. Ett annat alternativ är att köra igång med 5:2, men jag känner faktiskt inte att jag är redo för det än. Nej, det blir nog varannadagsvarianten.

En annan fråga jag hade var mängden kolhydrater. Ett av tipsen var nämligen att äta 20 g kh och 30 g protein efter träning för att optimera resultaten. Det kändes ju lite väl mycket med 20 g kh. Svaret blev (ganska naturligt) att det viktigtaste är att jag äter både kh och protein efter träning, inte exakt mängd, eftersom mitt främsta mål är att gå ner i fettvikt inte att optimera träning.

Jag hade även skrivit upp vad jag ätit under två träningsdagar och det blev godkänt. De påpekanden hon gjorde var marginella. Så nu kör jag på.

PT-Elise har gjort ett styrkepass till mig som jag ska köra framöver. Ja, i vart fall till gruppträningen sätter igång. Det ska jag testa i morgon. Återkommer med besked om hur det gick.

Det är mycket nytt nu. Spännande men samtidigt lite läskigt.

När det gäller viktminskningen så här långt går det bra. Jag har gått ner från 59,4 kg den 12 augusti till 56,6 kg idag. Det är många kilon men nästan allt är ju vätska. Min förhoppning är att jag inte ska gå upp något i helgen och sedan gå ner 0,5 kg per vecka. Ja, detta är om jag inte går upp massor i muskler förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar