söndag 18 augusti 2013

Kostrådgivning del 2

Igår skickade jag in ett långt formulär där jag redogjort för hur jag äter mer generellt, hur jag tränar, vilka problem jag har och vad jag har för mål. Därutöver fick jag fylla i precis allt jag åt, drack och tränade under två dagar (en vardag och en helg). Idag fick jag feedback och en massa tips. Generellt så tyckte hon att jag åt bra, men vissa saker ska jag tänka på. En av dem rörde varken mat eller träning utan sömn. Hon vill att jag sover en timme mer per natt och den ska då helst ligga före midnatt. Nu är det ju mitt enda alternativ om jag ska få mer sömn för att sova längre på morgonen finns knappast utrymme för. Så från och med idag ska jag vara i säng kl. 22. Hepp!

Jag fick följande tips när det gäller kosten.

Inget mjölk i kaffe/te. (Därför har jag gjort äggmjölk idag.)

Minska mejerierna i maten.

Handflatemodellen gäller alltid. Om jag vill ha mer efter att ha ätit upp ska jag vänta 10 min innan jag tar mer. (Då lär ju maten vara uppäten här så då finns det inte mer... Ha ha!) Hon tyckte att det var bättre att äta mindre men oftare om det behövdes. Jag tror att det funkar bättre på mig.

Mellanmål ska helst vara matiga. Alltså inte några finncrisp eller kvargmellisar.

Efter träning måste jag äta något direkt, alternativt dricka en proteindrink. Jag ska även äta något med kolhydrater. Men tipset om ½ banan kommer jag nog att hoppa. Då äter jag hellre någon annan frukt eller lite nötter.

Ingen mer caseinpudding. Det ante mig kan man väl säga.

Den närmaste månaden så kommer jag kunna fråga henne en massa om kost och träning, skicka in nya matdagböcker etc.

Jag har funderat på 5:2-fastan, men det får i så fall bli senare. Nu vill jag ge det här en chans. Kanske jag får ha 5:2 som ett ess i rockärmen när jag hamnar på en långvarig platå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar