söndag 25 augusti 2013

Släpp sargen!

Jag registrerar ju allt i appen Shape up eftersom jag har satt min egen förmåga att känna hur mycket mat jag behöver. De gånger jag inte registrerat har det varit när jag ätit alldeles för mycket och därför inte velat veta hur illa det varit. Kloka personer runt omkring mig har sagt till mig att sluta med det, men jag har inte vågat. Jag litar helt enkelt inte på mig själv, utan tänker att jag kommer att ta tillfället i akt och bara moffa i mig mat. Den senaste tiden har jag dock märkt att jag fått tillbaka i vart fall viss del av förmågan att känna mättnad utan att vara proppmätt. Jag har till och med känt mig mätt vid frukost! Tanken på att låta appen få lämna mitt liv har växt sig starkare. Att helt sluta med den vågar jag inte nu. I vart fall kan jag idag inte säga det, men nu tar jag en dag i taget. Den första var idag och det gick riktigt bra.

Tanken idag var att verkligen känna efter när jag var hungrig och inte överäta vid måltiderna. Till frukost (kl. 8) åt jag två skivor kesobröd (en skiva är 1/8 av hela kakan) med Bregott, ost och skinka plus ett kokt ägg och te med en skvätt grädde. När resten av familjen åt lunch vid kl 11.30 var jag inte hungrig så jag valde att inte äta något. Jag åt inte förrän kl. 14.30 och då blev det en skiva kesobröd med Bregott och ost plus en burk (125 g) makrill i tomatsås.

Eftersom jag skulle träna kl. 18 blev det lite fel med maten. Jag hann inte äta middag med familjen men jag behövde något i magen före träningen. (Tror jag i alla fall. Helt ärligt var jag ju inte hungrig men jag ville inte riskera att inte kunna ge allt på träningen.) Vid 16.30 åt jag ett hackat kokt ägg med en msk smör och en skiva skinka + en nypa himalayasalt.

När jag kom hem från träningen åt jag två kycklingben, sallad och en klick bea + två skivor ost och en kopp te med äggmjölk.

Nu sitter jag i soffan och är riktigt nöjd med mig själv. Jag är lagom mätt i magen och känner att jag kanske kommit så långt nu att jag kan börja gå ifrån appen. En dag i taget. I morgon blir dag två. Märker jag att jag börjar äta för stora portioner, småäta eller blir för mätt så åker den fram en dag eller två igen. Likadant om jag märker att vikten börjar gå åt fel håll. Samtidigt förstår jag att jag måste ge det en tid innan jag (kropp och knopp) har kommit helt i fas igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar